tisdag 25 augusti 2009

Kakbollar



Jag hittade ett inlägg om Kakbollar (fritt översatt) hos Bakerella och ville genast testa.

Mina är gjorda från scratch, här sysslar vi inte med bake-off eller kakmix... Jo, det gör vi, det är båda superba uppfinningar om man inte har tid.
Jag har tid.

Jag komponerade ihop ett recept med följande ingredienser:

2 ägg
3 dl socker
2,5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1 msk kakao
50 g smält smör

För att göra det hela lite roligare och för att efterlikna den amerikanska "red velvet cake" så hällde jag röd hushållsfärg i smeten. Det ska vara ganska mycket röd färg, annars tar kakaon över.

Vispa ihop för hand i ovanstående ordning och häll i en låg, rund form. Grädda i mitten av ugnen, 200 g, 20 minuter.

Under tiden:
100 g färskost och 25 g rumsvarmt smör rörs ihop med 1,5 dl florsocker i en egen skål.

Låt kakan svalna (jag menar det) och smula sen sönder den i en bunke. Blanda i färskoströran och häll i någon droppe hushållsfärg till om du tycker det behövs.

Nu börjar det roliga! Rulla lagom små bollar av "smeten". Före detta smeten?
Är det vansinnigt kladdigt går det att hälla i lite mer mjöl.
Lägg bollarna på ett bakplåtspapper på en bricka eller en plåt och ställ i kylen en stund.



Smält 200 g choklad (jag använde mörk blockchoklad) i micro eller vattenbad och doppa sedan bollarna i chokladen. Jag tog hjälp av två teskedar, det fungerade bra för mig. Chokladen som blev över ringlade jag sist över bollarna.

Ställ in i kylen igen tills chokladen stelnat ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar