onsdag 15 juli 2009

Chocolate Chip Cookies


Det här receptet räcker till ca 45 kakor. Smeten är farligt god redan innan den blivit en kaka, så antalet varierar.

Chocolate Chip Cookies

150 g smält smör
2 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Vispa lätt fluffigt med ballongvisp.
Ballongvispen är din vän.

Rör ner följande i smeten:
4,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt

Hacka 175 g blockchoklad och rör ner. Här kan du lägga undan ballongvispen och använda en slickepott om det känns enklare.



Klicka upp på en plåt, med hjälp av två skedar.
De behöver inte plattas till,
utan flyter ut under gräddningen.
Jag brukar göra 16 klickar på en plåt.



Grädda i 175 grader i mitten av ugnen.
Kika efter 9-10 minuter om de ser bra ut.
De ska vara lite sega, så de bör inte hinna få mer färg än på bilden.

Låt svalna på plåt eller galler, de är ömtåliga när de är varma så hantera dem försiktigt om du inte hinner vänta.


Minst såhär många fick jag!






4 kommentarer:

  1. Tycker du snålar lite med chokladen här ;P personligen brukar jag ha i lite smält choklad i smeten också. Fast då blir det ju lite mer som chokladkakor med choklad i.

    SvaraRadera
  2. De här kakorna är "görgoa" luktar gott i hela huset när man hälsar på.

    SvaraRadera
  3. Mmmmmmm.... De här var gooooda! Hade dock inget farinsocker hemma, men det gick visst lika bra med ljust muscovadosocker. (Där fick jag äntligen användning av mitt felköp! :-D) Och som den chokladälskare jag är tog jag i mer choklad... De här kakorna kommer att bakas fler gånger i vårt hus!!

    SvaraRadera
  4. Jag är glad att du kunde använda felköpet, det är ju fest när sånt händer! Förlåt att jag publicerade din kommentar så sent, jag hade visst missat att godkänna den. /GeMigKakor

    SvaraRadera