tisdag 28 juli 2009

Rababerpaj i långpanna


Eftersom jag var dum nog att lova en större mängd människor rabarberpaj så tvingades jag tänka stort. Inte jättestort, men iallafall långpannestort.

Nu blev det smulpaj iallafall. Tänka sig.


Mmm...mjöl och socker. Inte så gott, ännu.

Hacka/skiva rabarber, som ska täcka botten av långpannan.
Jag valde att först smöra botten på långpannan lite lätt, men det behöver man inte göra.


Ogräddad.

Degen gör du med:
4 dl vetemjöl
5 dl strösocker
200 g rumstempererat smör
1 msk majsstärkelse (eller potatismjöl)

Degen ska bli grynig och smulig.
Jag använder händerna. Har du fräcka maskiner så använd dem.

Strö en blandning av 3 dl socker och 2 msk majsstärkelse över rabarberna. Ge plåten en skakning. Strö över smuldegen. Ge plåten en lätt skakning igen.
(Vad jag egentligen menar med lätt skakning är bara en liten knuff så det blir aaaningen rörelse så några smulor faller ner mellan rabarberbitarna)


Pajen på denna bild är en annan, ja nu fuskar jag, receptet är samma men degen har 1 dl farinsocker.

Grädda mitt i ugnen, 225 grader, i 20-30 minuter. 

Halvera receptet för att få en normalstor paj som gräddas i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar