söndag 19 juli 2009

Rabarber


Rabarber kan man göra paj på.
Några dagar hos en vän resulterade i denna oplanerade skapelse. Jag är inget fan av smulpaj, vilket verkar vara det enda rätta vad gäller rabarber, i de flesta recept jag sett.
Jag håller inte alls med, så det blev en söt pajdeg istället.

Två tips:
Bikarbonat kan ofta användas om bakpulvret är slut.
Någon matsked vaniljsocker är väldigt gott i söta pajdegar som ska användas till frukt eller bär (fast rabarben är väl snarare en grönsak).

3 kommentarer:

  1. Jag brukar göra ett "täcke" av havre, magarin och socker (fast till rabarber så har man ju rätt mycket socker ändå, så jag brukar dra ner på sockret till "täcket" då). Det ska liksom bli lite sådär "knäckigt", karamelliserat. Funkar till de flesta sötpajer, fast de b lir ju bra mycket onyttigare iofs. Man får ta det onda med det goda, så att säga... :P

    SvaraRadera
  2. Jag hyser även agg mot all denna havregryn i rabarberpaj... ;o)

    SvaraRadera
  3. nja, fast det där täcket gör jag iofs till alla min paj, förutom matpaj dårå... Fast så är ju jag en havre och pekanöt människa också ;)

    SvaraRadera