söndag 20 september 2009

Kolakladdkaka


Kladdkakan har varit min vän sedan den blev poppis, någon gång när microvågsugnen var det senaste i teknikväg. Numera har jag övergått till att baka den i ugn, vilket jag tycker gör ytan krispigare och godare. För att få variation i det hela provar jag nästan alltid ett nytt recept och här är mitt senaste försök.
Det är svårt att misslyckas.

Recept finns här, men jag skriver ut det nedan.

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en rund, låg form.

Blanda:
125 gr smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap



Och såhär ser det ut!
Oaptitligt värre.















I en annan bunke, blanda:
3 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 krm bakpulver

Rör ner äggblandningen i smeten med en slev.

Häll smeten i formen och grädda i 18 minuter.


Pedagogisk bild. Här har jag varit och petat med en gaffel.
Vänstersidan visar hur kakan ska se ut mot kanten och högersidan visar hur den ska se ut i mitten (gärna ännu kladdigare).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar