lördag 7 november 2009

Rågbröd


Efter senaste misslyckandet med jästen så beslutade jag mig för att övervinna den genom att baka bröd. Tidigare har jag lyckats baka bröd utan form direkt på plåten. Det har blivit väldigt gott, men aningen tillplattat och kompakt, hur mycket jag än har experimenterat med värme och placering i ugnen.
Jag insåg att jag hade två brödformar liggandes längst in i ett skåp och beslutade mig därför för att försöka igen, med ett obeprövat recept. Det gick vansinnigt bra! Brödformar is the shit!



Ack jäst, du nemesis... Jag ska snarast skaffa mig en termometer för att få rätt temperatur på degvätskan. "Fingervarmt" fungerar inte för mig, så denna gång chansade jag. Det gick vägen.



Degen har intagit formen, nu åker bakduken på och andra jäsningen startar. Dragfritt var nyckelordet.

Oavsett vilket recept man följer så tycker jag att man ska göra just det om man är osäker. Följa receptet, alltså. Jag brukar gärna vilja sväva ut, gärna när det gäller mjuka kakor, men första gången jag använder ett recept försöker jag iallafall hålla mig i schack.



Jag lät de gräddade bröden ligga insvept i bakdukar över natten, allt enligt receptet.
De skulle då svalna och "mogna". Jag vet inte vad det betyder i det här fallet, men det var inget fel på dem morgonen därpå.
På bilden ovan ser ni dock nygräddat bröd med smör. Ljuvligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar